Monday, June 29, 2009

Menjejaki Cameron Highland

26 Jun 09

Perancangan awal sebenarnya nak pergi berkelah kat Lubuk Timah, Simpang Pulai Sabtu...aku dah excited ni..yer la ada jugak aktiviti nak buat hujung minggu...Jai ngan Syam ada balik Ipoh.....last2 aku dpt msg dari jai dah petang cakap nak pi Cameron Highland...jalan-jalan cari pasal..hehehe..aku ON je...lagipon aku dah lama gile tak menjejaki kat tanah tinggi tu...last aku datang time blaja dulu 2005..

27 Jun 09

8.00pg
Jai msg aku kata bertolak dari ipoh ke Cameron lepas dia abis kenduri tahlil kul 12 tgh...dalam hati aku kata..lambat nyer..dah tengahari baru nak bertolak....kemana aja kita nak berjalan dalam masa yang sekejap...pergi balik hari je..ok je lah..sebab dia yang nak memandu..aku jadi co-pilot je...hehehehe..boleh aku siap2 apa yang patut.

12.30tgh
Jai datang ambik aku kat umah...lewat gak..lebih 30 minit..biasa lah janji MELAYU..hehe..pepaham sudah...pastu terus gi umah Syam kat Gunung Rapat...silap jalan syam dah pindah umah baru...aiyoo..jai baru tersedar..cari punya cari umah syam dah dekat 1.30 tak gerak2 lagi ke Cameron....kul 1.45 baru gerak ke sana melalui simpang Pulai...Ok la jalan tak sesak...lancar jugak perjalanan....

2.15ptg
Dalam perjalanan ke tanah tinggi....hujan bukan main lebat...dalam hati berkata...macam mana nak bergambar ni..hahaha..itu tujuan utama kalu jalan2 tak bergambar tak sah...dalam hati doa je supaya sampai atas ujan behenti....Alhamdulillah sampai kat Tringkap ujan dah renyai2....lega skit rasa..pemanduan diteruskan sampai ke Pekan Brinchang.....


keadaan pemanduan dalam hujan menuju ke atas

3.00ptg
Setibanya kat pekan Brinchang...selebat2 nya hujan turun...aiyoo...macam mana ni...nak keluar dari kereta pon tak leh..kebetulan plak payung tak de dlm kete jai....lagi la masalah...takpe hujan berkat ni sempena menyambut kedatangan kami..heheheh..sementara menunggu hujan reda duk dalam kete sambil buat apa yang sewajarnya..apa lagi..tangkap gambo..melayan bosan dalam hujan....


aksi sekumpulan yang bosan bergambo..hahahaha

3.30ptg
dah bosan menunggu dalam kete...aku cadang redah je hujan keluar dari kete...perut dah lapo sgt ni...dalam hujan2 lebat ni..sedap kalu pekena air panas....kebetulan dekat ngan food court...lepak2 minum ngan makan jap..sementara hujan stop..aku pekena segelas MILO panas...arggghhhhh nikmat tul...makan nasi goreng ayam...bleh tahan mahal gak harga makanan kat atas ni ek..aku ingat kat genting je...takpe bedal je..


Milo panas yang menyegarkan!!!!


syam ngan aku posing kat food court...menanti hujan berhenti...

4.00ptg
Alhamdulillah hujan dah reda...boleh la jalan2...lepas merancang mana nak pi tadi perjalan diteruskan ke tanah rata...tinjau keadaan sekeliling...ta sempat pon nak bergambar...hujan masih renyai2.....ambik keputusan untuk pergi ke tempat sehenti Tringkap tak silap aku..untuk membeli belah..hehehe..ye la masa dah suntuk...tak sempat pon nak pergi ladang teh...keadaan tak mengizinkan.....survey punya survey...ingat nak pi petik strawberry sendiri..tapi harga dia boleh tahan(1/2kg 20 ringgit for 2 person)..kami bercadang beli siap dah pack je....

4.30ptg
Sampai di Tringkap...seumpama pasar besar tu...ramai btul orang datang..tak silap la aku pilih tempat tu...sampai je terus menuju ke gerai strawberry..itu tujuan utama datang situ...pilih mana gerai yang terbaik harganya..heheh..ok lah jumpa satu gerai jual sekotak strawberry RM6.00 dua kotak baru RM10.00..ok lah beli 2 kotak sekali....jai n syam pon join sekaki...




muka puas hati dapat strawberry yang dihajati...fresh!!!

lepas dah beli buah..kami cari plak sayur segar yang murah...survey punya survey..jumpa aunty anne yang peramah dan banyak molot tu...pandai nau nak tarik pelanggan...siap panggil 'hensem boy' pilih aja mana mau..hahahah..manis tul mulut kan..tapi funny la aunty anne tu...gerai dia jual banyak sayur segar..7 bungkus RM10...Jai yang borong banyak....pakej untuk hari ni..lepas beli haruslah aunty tu jadi jurukamera tuk kami.....nasib lah kan...kira timbal balik..dah beli kat kedai dia..hahahah..nakal btul


sesi pilih memilih.....


Thanks kat aunty anne yg dah snap gambar ni...


muka puas hati....huhuhuhu


kabus melatari.....

5.30ptg
lepas dah abis membeli belah...kami nak blah dah..hehehe..tapi byk tempat yg tak dapat pergi disebabkan cuaca n masa yang tak mengizinkan..takpe lah ada jugak kenangan yang boleh diingati...waktu nak balik jai dapat panggilan dari makcik dia suruh ambil air gunung kat tepi2 jalan...masa time nak naik atas nampak ramai orang tadah air....so cari 2 botol n cari satu kawasan yang betul2 bersih air dia....jumpa la ada sorang aunty tu tgh isi...air tu makcik jai nak buat berubat...tanya orang kat situ diaorang kata air gunung sedap diminum...aku tak tau lah plak kan....hehehe


jai kusyuk menadah air gunung....


watak sampingan je...

6.00ptg
kami bersiap2 bertolak balik ke Ipoh...jai yang memandu....balik paling aku tak suka sebab turun bukit..jalan simpang siur..aku ni cepat mabuk, pening...nasib tak muntah dalam kete...hehehe..aku tido je dlm kete...siap jai perli pasang radio kuat2 tak bagi tido..syam kat belakang pon tido...hehehe..sorry jai...aku memang pening...lain kali tak mau duk depan la...

tapi trip ni walaupon tak sempurna...memang best...sampai hajat gak nak pi tanah tinggi cameron....thanks jai n syam....korang dah nak balik Kulai n KL..tinggai aku kat ipoh ni sesorang..huhuhuhu...balik Ipoh bagitau aku...boleh plan bercuti ke tempat lain plak...

3 comments:

  1. memang best..sebab dah bertahun2 tak pergi atas tu..tapi hujan plak hari tu....tak dpt pergi byk tempat

    ReplyDelete
  2. Adie, rerasanya i kenal syam dalam group Cameron awak tue.

    ReplyDelete