Sunday, July 11, 2010

7 Perkara JANGAN selepas MAKAN

memandangkan aku ni suka makan dan kuat makan lately....aku ada dapat emel dari kawan aku tentang 7 fakta perkara yang jangan kita buat selepas makan....emel yang aku terima dalam bahasa inggeris so aku dah alih bahasa kan jadi bahasa melayu..harap kome semua paham..hehehe..biasalah teman blajo2 lagi bahasa inggeris ni....

7 PERKARA DILARANG SELEPAS MAKAN

JANGAN MEROKOK!!! : kajian dari pakar membuktikan bahawa menghisap sebatang rokok selepas makan sama seperti menghisap 10 BATANG rokok….peluang mendapat kanser amatlah tinggi!!!
(ngomen : nasib baik aku bukan perokok.....TAK NAK!!!!)




JANGAN MEMAKAN BUAH SEJURUS SELEPAS MAKAN : makan buah sejurus selepas makan boleh menyebabkan perut kembung atau masuk angin. Oleh itu cuba ambil buah-buahan 1-2 jam selepas makan ataupun sebelum makan.

(ngomen : kadang2 ada jugak makan buah lepas makan..pencoci molot katanya...hahahaha)




JANGAN MINUM TEH : ini disebabkan oleh daun teh yang mengandungi kandungan asid yang tinggi. Asid tersebut boleh menyebabkan Protein yang terkandung dalam makanan yang kita makan menjadi keras dan sukar untuk dihadam.

(ngomen : adoyaiii..yang ni selalu aku buat..teh menjadi pojaan hati aku..mana leh lupe...ropenye tak boleh la plak....padanlah berak keras je..hahahahah...ada kaitan tak???)





JANGAN MENGENDURKAN TALI PINGGANG : membuka atau mengendurkan tali pinggang dengan serta merta selepas makan boleh menyebabkan usus terbelit dan tersumbat.

( ngomen : setakat ni idak le aku buat benda ni...samada kat umah atau kat kedai makan..gila apa tetibe pas makan nak bukak tali pinggang....choyyyy sgt.....)





JANGAN MANDI!!! : mandi selepas makan boleh mengakibatkan tekanan darah meningkat di sekitar tangan, kaki dan badan dan oleh itu jumlah darah di sekitar perut mengurang. Ini akan meyebabkan sistem penghadaman menjadi lemah.

( ngomen : yang ni pon selalu orang buat kan...pas makan mandi....jgn kata takde yer..tu yang masa berkelah tu..pas makan2 terus terojun sungai tu kejadah....kantoiiii...sama la kekdahnya kan....haha)




JGN BERJALAN : pepatah inggeris ada mengatakan “AFTER A MEAL WALK A HUNDRED STEPS AND YOU WILL LIVE TILL 99”…tetapi fakta tersebut adalah salah. Berjalan boleh menyebabkan system penghadaman tidak dapat menyerap segala nutrisi dari makanan yang kita makan.

(ngomen : berjalan nak pi basuh pinggan ada la kot... :) )




JANGAN TIDUR : makanan yang kita ambil tidak dapat dihadam sebaiknya jika kita tidur selepas makan. Ini punca berlakunya kepada penyakit Gastrik dan jangkitan di dalam usus.

(ngomen : ni selalu jadi pas makan tengahari...bukan setakat bapak2 orang, bebudak pon sama..pas makan tengahari mengantuk terus tido..mana perot tak bonchit...hahahaha..kata org diri yg cerita ni pon sama je...tapi perut teman menten lagi bergetah!!!...opppsssss....hahaha)



3 comments:

  1. +woh..best2..lepas ni x leh minum teh ais time mkn.

    ReplyDelete
  2. tu la pasai kan...dah kebiasaanya makan mesti kena lawan ngan teh o ais limau...wajib.....

    ReplyDelete
  3. err salu gile minum teh pas mkn..teh tarik ping paling manang !!

    ReplyDelete