Sunday, May 30, 2010

Pergi Tak Kembali....


Salam,
Allahuakbar(3x)
baru semalam aku cerita pasal moyang aku yang sakit tenat dan masih berada dalam wad.....dan baru je pagi tadi sebelum subuh 5.08 pagi...onyang dah menghembuskan nafas yang terakhir....Ya Allah...sungguh kuat ujian MU kepada hamba mu yang lemah ini.....

Jam 6.00 pagi abah dapat panggilan daripada hospital yang mengatakan onyang dah takde harapan (org spital nak jaga hati la tu...tak nak cakap terus terang yang onyang dah takde)..huhuhuhu...berderau darah aku dengar...terus segar aku jadinya pagi tadi dengan berita tu...tanpa membuang masa ambik wuduk solat dan siap ke hospital bersama abah dan umi untuk menuntut jenazah....lemah badan aku nak pergi..

sampai di hospital aku dapat lihat sekujur tubuh onyang yang telah dibaluti kain putih...Ya Allah...betapa sedihnya hati aku..tetapi aku masih tahan tuk mengalirkan air mata....dalam hati je yang dah nangis....telefon semua sedara mara yang terdekat....pihak hospital uruskan jenazah...pukul 8 pagi....baru jenazah arwah di bawa masuk dalam van jenazah....pertama kali aku ikut sekali dalam van tu...duduk betul2 sebelah jenazah....

memula takde rasa apa...aku masuk tangan dan pegang badan arwah....terus aku jadi sayu...dan ketika tu lah air mata aku berderai...memang aku nangis betul2 dalam van jenazah tu....sepanjang perjalanan ke rumah aku di Tambun.....bermacam2 memori bersama onyang aku putar kembali...senang betul air mata aku jatuh ketika tu.....huhuhuhu
Alhamdulillah.....
semua urusan berjalan dengan lancar dengan izin dari-NYA....adik beradik, sanak saudara jauh dekat semua sempat turun dan melihat sendiri jenazah di uruskan....cuma aku terkilan abg sulung aku tak berkesempatan lihat onyang buat kali terakhir...kerana dia berada di UK atas urusan kerja....esuk petang baru tiba di Malaysia....apa nak buat jenazah tidak boleh disimpan lama.....kak yong dah wakilkan.....

skrang jam menunjukkan pukul 11.30 mlm dan baru selesai majlis tahlil dan bacaan yasin...penat jgn cakap la...semua ni pengalaman yang mengajar aku realiti kehidupan seorang manusia di atas bumi Tuhan....

Onyang madir rindu kat onyang...tapi madir doakan arwah onyang ditempatkan dalam golongan orang yang beriman...Insyallah...

Tiada tempat aku mengadu dan bergurau senda.......yang pastinya Umi akan merasa sunyi bila onyang dah pergi...dialah melayan onyang dengan penuh sabar.....umi madir tau pasti umi sgt2 terasa kehilangan...skang tinggal lah umi, madir dan abah di Ipoh ni....tak sama macam dulu....

sedihnya...........

No comments:

Post a Comment