Thursday, April 30, 2009

HIDUNG vs RESDUNG

aku saje nak post benda ni....aku rasa patut di share untuk rujukan dan panduan dalam menjalani kehidupan yg lebih sihat...hahaha..yolah tu...bukan apa aku rasa ramai yg ambil mudah benda ni....termasuk la aku sendiri.....

Pada aku bersin setiap pagi tu perkara biasa n aku anggap tak ambil port pon...sebab apa?....sebab aku assume selsema biasa n biasalah lepas mandi pagi sejuk2...bersin la....kebetulan masa tgh jaga exam OUM aritu....ada sorang daripada pengawas exam tu bapak mertua dia pandai berubat resdung ni....so aku pon teringin gak nak try yg buat asap2 ni...tak pernah cuba...sebab aku rasa resdung aku tahap biasa je.....so pergi lah buat temu janji ngan pakcik tu....

1st appointment tu memula dia suh aku duk depan dia...dia baca sumting then dia pegang kepala aku n dia tgk mata aku n tekak aku.....dia mcm marah kat aku...sebab dia kata kenapa baru sekarang nak dtg buat....benda tu dah 'makan dalam' dia kata....dia pegang tekak aku dia tanya ada rasa sakit tak...memang ada skit sakit....dia kata tekak aku dah ada tonsil....benda tu dah makan dalam....masa aku dengar tu terkejut la gak...yer la selama ni elok je aku rasa.....melalak bagai kat Karoke elok je...hahahahaha..

So pakcik tu suh aku baring n dia baca sumting dia buat yg Asap tu kat muka aku...mula bahagian pipi kiri, kanan, dahi then hidung...tang hidung paling aku tak tahan sekali....dia suh aku sedut ikut hidung n hembus ikut mulut...ya ampun....terbahak2 aku batuk...memang efektif tul asap tu bila masuk hidung aku..aku rasa pedih2 je....dia kata memang 1st buat mcm tu rasanya....lagipon bila dia keluarkan benda tu dari corong asap tu..kluar mcm serbuk kuning....tu lah hama yg menghuni dlm muka aku tu..kalu kuning tu tak sihat la...dia ada mcm2 warna...kalu merah tu kronik..aku blom sampai ke warna merah lagi...nasib la....

Pakcik tu nasihat suh dtg untuk 2 temujanji lagi......temujanji ke-2 ok lah..dia kata aku nyer dah kurang skit..tonsil tu..sebab lepas 1st buat tu tiga malam berturut2 aku kena amlkan kumur air garam sebelum tido.....memang perit skit la tekak...tapi alhamdulillah ok...

Semalam aku pi temujanji yg ke-3 dan yg terakhir...dia nak bunuh@matikan benda resdung tu dlm muka aku....Alhamdulillah semua berjalan lancar tapi buat yg last ni pedih gile rasanya......aku bebas dari pantang makan makanan yg aku suka selama ni....tapi bila dah 3 minggu ni aku berpantang makan AYAM,SEAFOOD,MINUM AIS,SAMBAL TUMIS,COKLAT,MILO DLL....tak rasa plak nak makan ayam sgt...wah satu perubahan yg bagus jugak la.....boleh kurangkan berat badan...hehehehe

So moral of the story...jangan ingat muka korang tu licin takde jerawat tak kan ada resdung....tapi dalaman korang tak tau.....dia makan senyap2 je muka korang...huhuhuhu

p/s : sorry takde gambar aku tgh buat asap tu....takde sape nak snap..kalu ada pon aku tak mau letak...malu org tgk..hahahaha..mcm pakai bedak sejuk plak....

1 comment:

  1. Adie, akak pun ada resdung. hari tu dah teruk sgt. so akak pun dalam proses rawatan. sekarang ni akak kena dok amik ubat dgn nasal spray. hehehehhehe nanti rasa macam try pulak rawatan adie ni. heheheh ubah selera dr rawatan moden.

    ReplyDelete